måndag 24 maj 2010

Traditioner och trams!

Viktoria ska ledas fram till altaret och där bli överlämnad av sin pappa. Som jag sagt tidigare så tycker jag att det är en jättefin grej! Jag ser det inte som något hemskt, kvinnokränkande eller bakåtsträvande. Kanske för att jag är helt övertygad om att både kungen och hennes blivande man har koll på att dom inte lämnar över henne som en ägodel. Och enligt Aftonbladet så tycker Annika Borg, präst, att det är synd att vår blivande stadschef väljer ett sätt som är svensk tradition. Hon verkar glömma att det är heller inte svensk tradition att en kvinna får ärva tronen, eller att hon får gifta sig med en man av folket. Eller hur länge sedan var det som det hade varit en omöjlighet för Annika själv att bli präst: för det var heller inte tillåtet enligt Svenska kyrkan.
Låt dom göra som dom vill, utan att läsa in massa trams i det!! Kanske borde vi i stället låta all denna uppmärksamhet gå åt dom som verkligen inte har något att säga till om, de kvinnor verkligen är en ägodel, ett handlesgods. Om det nu ska stå så mycket om kungahuset (som jag fortfarande är tveksam till varför vi har kvar i Sverige) så kanske vi ska se det fantastiska att faktiskt så FÅR hon som kvinna ärva tronen och hon FÅR gifta sig med en vanlig dödlig man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar