onsdag 9 februari 2011

Det här upprör mig

Oj. Här kommer en lista som kan göras lång. Många saker upprör mig; många av dem är nog orättvisor i olika former. Då min politiska kompass pekar åt vänstra hållet så har många politiska beslut som fattats som inte bara gjort mig upprörd utan helhjärtat förbannad. Ingen ska tvingas att jobba när man är sjuk i cancer, eller skriva in sig på arbetsförmedlingen dagen efter ens barn har dött. Självklart det är extrema fall jag tar upp, men det ska bara inte hända. Jag ser hellre att svenskarna får betala fullpris på deras renoveringar eller städhjälp än att våra pensionärer inte har råd att köpa mat när det är en vecka kvar till pension.



Ja som sagt listan kan göras lång. För att avsluta kan jag även ta upp en annan sak som kan uppröra mig. Människor som inte kan bete sig när de är på restaurang. "Kunden har alltid rätt". Detta är absolut inte ett av mina favorit talessätt men vi kan ju alla konstatera att det säger ju inte att "Kunden har alltid rätt att bete sig hur som helst". Även om jag är en servitris så är jag fortfarande en tänkande människa och jag är på mitt arbete. Hur skulle du uppskatta om någon stegade in på ditt jobb och tog ut sin dåliga dag, sitt dåliga äktenskap eller för den delen sin dåliga uppfostran på dig? Mina gäster är en stor del av min arbetsmiljö. Och tänk även på att det (oftast) inte bara är ni i restaurangen, visa hänsyn. Och nej, det är inte klokt att låta sina barn springa utan skor eller krypa på ett restauranggolv.

Sen finns det andra saker du kan tänka på nästa gång du går ut och äter:

1. kan du hjälpa servitrisen i dennes arbetsmiljö genom att flytta stolen några centimeter, böja dig åt andra hållet eller så gör det. De har ett av de tyngsta arbeten som finns redan utan att gästen är ivägen.

2. stapla inte tallrikar, glas, koppar på varandra. Det gör inte jobbet lättare.

3. har du bokat bord till en viss tid, kom i tid eller meddela att du blir sen! Har ett gäng förbokat lunch och kommer 30 minter sent så är det mycket troligt att er mat har stått klar i 30 minuter.
4. Jag heter inte: "hörru", "du", "öh", "örru".

5. Jag är heller inte en hund som kommer när du knäpper med fingrarna.

6. Nej det är inte okey att kommentera mina bröst eller fråga om jag faktiskt inte vill ligga med dig.

7. Vi jobbar inom service av en anledning: vi tycker om det! Och många av de jag har jobbat med är mycket bra på sitt jobb. Men vi kan inte trolla med knäna eller läsa tankar. Och jo vi är människor, det är bara så att få verkar uppskatta och respektera vårt yrke i den mån det förtjänar.
Till sist vill jag tillägga att de flesta av mina gäster sköter sig exemplariskt. Det här är något jag gått och fundera på länge.

Längsta inlägget på evighteter. Det är som vanligt: det som upprör engagerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar